mirakelbetty

Alla inlägg den 16 juni 2012

Av Betty Bergström - 16 juni 2012 18:38

Clash of the titans blidde det att kolla på innan man gick och la sig igår. Tittade på en del delar jag ville se igen nyss. 

Filmen är en nytolkning löst baserad på en gammal historia om dom grekiska gudarna. 
Verkar komma tillbaka nu, hela det här gudarna mot människorna konceptet?
Samma tema och händelseförloppet är likt Thor som kom ut tidigare i år, den här filmen är dock inte så ny.
 
Vi har då Perseus som pga. en rad händelser hamnar i händerna hos en fiskares familj som tar hand om honom och låter honom växa upp som sin egen. Men människan har blivit trött på att älska gudarna och trotsar dom vilket olyckligtvis leder till att Perseus familj avlider. Perseus bestämmer sig för att hämnas, men efter det blir allt komplicerat när han får reda på att han är Zeus son och alltså halvgud och förväntas nu stoppa Hades som Zeus tappat kontrollen över. Konflikten som är ingenom hela filmen är att Perseus har svårt att ta till sig vem hans pappa egentligen är. Han har ju liksom tre att välja emellan. 

Huvudpersonen Perseus, spelad av Sam Worthington (killen från avatar) är den klassiska hjälten. Lite motvals käring mot alla som försöker hjälpa till, nyfiken, smutsig och enveten  Han gör ett bra jobb, vad mer finns det att säga. Kan inte kritisera honom, han är sådär gammeldags kramgo, passar till de flesta filmer. 


Här har vi då Mr. envis-som-en-röd-gris himself. Vad har han i säcken? Nånting som förser filmen med ett par bra sekvenser. En jävligt bra gjord outfit tycker jah! Primitiv och snygg. Skölden är awesome! Well done!

Sen har vi då Liam Neeson i rollen som självaste Zeus. Hatar honom fortfarnade lite efter Batman. I den här filmen är han snubben i skinande rustning som fakkar upp allting och misslyckas totalt och skickar lite grejjer till sin kära son som får städa upp hela skiten.  Alltså .. Man får tom. reda på själva tillverknings ögonblicket eftersom att Perseus är halvgud så gökar Zeusfan med en mänsklig kvinna. Som är gift med en annan. 
För mig är Zeus ungefär såhär, tycker dom fångade upp förväntningarna ganska bra. MEN. Zeus är inte såhär .. alldaglig på något vis? Gillar dock att dom fick med blixten. Det är ju viktigt, hade inte Zeus skickat blixtpilar hade jag blitt besviken. 

   
Här har vi då en bild på pågfan. Jag gillar kläderna och rustningarna i den här filmen! Ser ni överarmen och bröstet? Snyggt gjort. Ha så kul å polera det där. Gillar förresten det där Simba-hårfästet HAHA  

Som Hades har vi Ralph Fiennes som jag tyckte att jag kände igen och mycket riktigt! Han har vart med och spelat i Schindlers list där han gjorde ett skitbra jobb och sist men inte minst.. Tänk dig den här pågfan utan nästa, i ett svart spetslakan med en pinne i näven? Does it ring a bell?

 
Här har vi en av de två (så vitt jag kan komma på?) små konflikterna i filmen. Hades har vi då till höger. 
Outfitsen här funkar riktigt bra. Vilket dom gör igenom hela filmen. Sorry för dålig bild, ville få med det här. Kolla google för att se bättre. Eller se filmen? 

Well helooow Voldi! 

 
 Allas våran kramgoa Voldemort! Nässkämtet hade aldrig kommit till utan han! Killen har spelat en skitstor roll i HP filmerna och jag har inte ens vetat vem det är? Shame on me! Gillar den Herkules-hakan förresten, när vi endå är inne på det temat. 

Så har vi ju då också vår kära danske vän från Valhalla arise & den där resereklamen där livet inte är de dagar som gått utan de dagar man minns. Man minns hans sista scen, kan jag ju säga. 


Senig, sönderbränd och med flätor i sitt hår! Påminner mig om post-tanten på Ica! Men du var bra Mads!


I den här filmen spelar han den där melankoliska, lite bistra typen men är långt ifrån Valhalla Arise som blir aningen långdragen. Visst passar han för den här snabba action tempot med snabba vändningar och lite små komiska inslag. 

Finns många karaktärer jag gillar i den här filmen men skulle jag ta upp alla skulle det här inlägget bli hur långt som hellst! 

Effekterna som är så otroligt viktiga i en fantasy film är riktigt bra gjorda. 
Det enda jag har att klaga på är: Då det är pegaser (en häst med vingar) med i den här filmen skulle dom ha lagt mer tid på att verkligen titta på rörelsemönstret. När den flyger rör den sig otroligt oekonomiskt. Det ser väldigt ansträngt ut. Eftersom dom har valt att efterlikna fågelvingar med ett tjockt lager med fjädrar skulle vi ha sett en mer flytande rörelse istället för att se den klumpiga galopprörelsen som inte fungerar någon annanstans än på marken eller kanske i vattnet i generösaste laget.

De flesta andra monstren fungerar, här blir vi lite mindfuckade dock eftersom vi får se Kraken som nu tillhör Hades (och inte Davey Jones som i POC filmerna). och inte är ute efter Jack Sparrow utan nu är ute efter prinsessan i staden Argos. Dessutom i helt nytt utseende. 

Filmen funkar i allmänhet, jag har inte sett några jättestora saker jag stör mig på och jag får gratulera regissören till en bra film. 

Filmen är värd att se om man gillar fantasy, det är ingen Avatar eller titanic film som får världen att stanna upp men den har en hel del bra kvalitéer. 

Gillar du den här filmen finns det också en tvåa. Wrath of the titans som börjar en ny historia om Perseus.

Yours sincerely 

MirakelBetty- Den längsta recensionen hitentills? 

MirakelBetty


Fullt ös, byxlös. Välkommen till min blogg!
Kontakt: MirakelBetty@hotmail.com

Van Dame "Dammis"

 

Min älskade häst. <3 

Plutten "Kirba"

 

Världens taxigaste tax! <3 

Omröstning

Vad vill du ha i julklapp i år?
 Mjuka paket! Kläder.
 Hårda paket! Saker till djur/min hobby osv.
 Upplevelser!
 Blandade julklappar!

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13
14
15 16 17
18 19 20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2012 >>>

Senaste inläggen

Sök i arkiv

Arkiv

Länkar

Guestbook. Skriv nå skojjigt!


Skapa flashcards