mirakelbetty

Alla inlägg den 9 december 2012

Av Betty Bergström - 9 december 2012 21:52

En söndag som denna kan det vara värt att få skratta lite. Eller åtminstone le lite inombords om man orkar. Bjur på lite facebook humor! 

 

           

     

 

Yours sincerely

MirakelBetty  

 

 

Av Betty Bergström - 9 december 2012 21:33

- Varför heter Victorias Secret just som det heter när underkläderna de säljer är väldigt avslöjande och inte alls lämnar något åt fantasin som en hemlis? 


- Varför beter man sig som en neandertalare så fort någon teknisk aparat slutar fungera (slår den mot bordet och stirrar på den och ser allmänt ointelligent ut) ? 


- Varför finns det hundbajspåsar i självlysande pastellfärger? 
Man lär väl knappast vilja stoltsera och skryta med en påse bajs liksom? 

 

- Varför gillar katter att klättra i träd när de vet att de endå aldrig kommer ner?  

 

- ..  Varför kommenterar ni inte era lata satar? Raringar, menar jag.

 

 

Det kan man ju verkligen undra .. 

 

Yours sincerely

MirakelBetty 



Av Betty Bergström - 9 december 2012 19:15

Herregud jag är så taggad på att göra ett eget dressyrprogram, men det finns ju så otroligt mycket bra musik! 


Här är dagens låt: 
Med Def lepard, vilket jag verkligen gillar! Dem har gjort hur många låtar som hellst jag ÄLSKAR och här är en av dom: 



Yours sincerely 

MirakelBetty

Av Betty Bergström - 9 december 2012 19:11

Ang tävlingen så lägge jag den på is för ett tag. Då det inkommit för få bidrag på den här tiden känner jag inte suget att fortsätta tjata och lägga ut fler priser. 



 

En av priserna i den nu nerlagda tävlingen. Själv tycker jag det var ganska bra priser.

 

Hur tycker ni att en bra tävling ska vara och vad ska det vara för priser? 


Yours sincerely 

MirakelBetty

Av Betty Bergström - 9 december 2012 14:46

Vart tömkörningspremiär som blev dagens motion för både mig och hästen.
Och han var så duktig! Lite osäker på vad fasiken morsan skulle göra bakom en och inte bredvid eller ovanpå i början men sen fattade han. Gick bakom då det var första gången, nästa gång ska jag gå snett bakom.



 

Ett "något" fruset lås som skulle avskräcka den klåfingrigaste tjuv. Det krånglar i princip hela vintrarna!
Men det är ju å andra sidan bra att det fryser. Man tappar lusten att gå in, le och leva på en och samma gång. Skämt åsido. Herrejävelberg vad jag har ilskat mig på det här. Och nej det här är inte rätt kombination för att komma in, ni klåfingriga..   

 

 

Utrustningen jag använde mig av: Hans träns (tog bort tyglarna), ett delta och grimskaft att skritta fram och av med, ett schabrak, tömkörningsgjord av mystisk modell, två longeringslinor och ett dressyrspö. 


 

Tidigare skrivet att min tömkörningsgjord är lite mystisk? Är detta öht en tömkörningsgjord eller är det en longeringsgjord?? Finns ju inga stående ringa uppepå så jag använde den översta stora ringen att fästa "tömmarna" i. 

 

 

Skrittar fram och Dammis är som vanligt nyfikon. 

 

 

Kolla blicken, haha! 

 

Skrittade fram 10 minuter ca och sen satte jag dit longeringslinorna som fick agera tömmar. Detta duger fint om man bara gör det första gången.


Jag valde att, eftersom vi inte är vana tömköra på ett fyrkantspår, då det ska vara enklare i början.

Var ovant i början och han blev lite fundersam och vände sig om och tittade på mig undrande och såg ut som "Vad gör du där bakom och vad står du och smackar för?" men efter han tagit ett misstänksamt steg framåt och fått beröm så gick han sen. Och efter det gick det med bara farten! Lite spänd var han i början men efter en stund slappnade han av och koncentrerade sig. 


Fem minuter senare hade vi skrittat i varje varv och kunde göra några enklare kringelikrokar utan jättemånga missförstånd. Men han fattade nästan direkt, bara han fick stå och tänka en stund emellanåt. 


Då tömkörning är väldigt ansträngande för hästen (och ryttaren,hehe) så ska man ta det väldigt lugnt och försiktigt med den i början och sedan vänja succesivt. 
Det är inte ovanligt att hästen sparkar eller på andra sätt säger ifrån om man pressar den för hårt. 
För att från marken med ett par tömmar har du sån kontroll att hästen inte längre kan "fuska" vilket en del hästar blir griniga på. 


Tänk också på att det är väldigt lätt att olyckor händer med så "mycket" i händerna och allt är ovant!
Därför ska du ALDRIG  linda något runt händerna eller lägga tömmarna på marken direkt bredvid hästen utan att hålla i dom. Det kan lätt hända en olycka med sönderryckta munnar, fingrar avdragna, trassel så att hästen går omkull och gör sig väldigt illa eller en arm eller tom. ett ben som rycks ur led eller bryts. 
Glöm aldrig att säkerheten går först och tänk dig för, för alla hästar kan bli rädda/bralla till eller bli griniga! 
Dessutom kan du snubbla och då FÅR DU INTE sitta fast på något vis. Då går det åt helsike. 

IALLAFALL. 

Så vi tömkörde i 10 minuter idag, och det var inget anträngande. Bara öva på att gå fram, svänga, ställa ibland och sen det viktigaste: stanna. 

Och det funkade riktigt bra. Dessutom blev han trött i huvet. Riktigt stolt över min pålle!

 

 

Här körde/gick/släpade jag och Dammis. Han var så duktig och jag var tvungen att koncentrera mig så mycket att jag inte tog kort när vi körde/gick/tömmade oss fram?? Vad heter det!? 

Ber om ursäkt för den förskräckliga svansen, men det är mellan 10 och 15 minusgrader hela tiden och det känns inte så snällt att tvätta den då stallet inte är så varmt som jag skulle önska om jag skulle göra det. Får helt enkelt göra det så fort det går under -10 och han börjat äta ensilage så han inte "spraymålar" den igen! 

 


Det här med tömkörning har jag fått höra är så himlans svårt och ska bara göras av någon med utbildning. Men grunderna var ju inte så svårt? Det gick ju hur fint som hellst! 

Med lite övning kommer det gå galant! 

Vill verkligen att ni ska se min fina häst, så synd att man inte kunde fota eller filma! 

Får fixa någon som kan det! 


Väl färdiga och nöjda med vår insatsa tog vi av tömmarna och gick en promenad. Vi gick en lite längre bit än vad vi brukar eftersom det inte var så farligt kallt idag. Han blev spänd och sådär "peppig" som bara han kan bli haha. Travade på stället i en blandning mellan passage/trav och ibland lite piaffande när jag ville att han skulle stå stilla   
Väl påväg så hade grannen flyttat över sina hästar till hagen bredvid vägen. Två nordisar som är kära i Van Dame och sen Dammis "flickvän".

En liten hästflicka som förutom att hon bara har en stjärn i pannan och ingen bläs är Ds dubbelgångare! Dom är så jäkla lika, samma färg, nästan samma mönster på fläckarna och samma kroppsbyggnad. Dammis har ju lite mer "hingstkaraktär" då han är maffigare och har mer gång men det är ju bara för att han är så förbannat sent tagen. Han är kasterad som 15åring så ni kan ju tänka er hur han är idag som 16 och ett halvt åring. Hehe, aldrig långt ifrån att han kvastar och piaffar och göra allehanda namnlösa "dressyrrörelser". Jag blir lycklig den dagen då jag får honom att röra sig så när jag motionerar honom utan ston i närheten   

Så det var The return of "the Arabhingst". Han är så snygg och häftig, skulle spöa GP hästarna med seriösa hästlängder i det tillståndet, haha!   

Men den stackars människan som leder blir desto svettigare då man får arbeta sig svettig för att hålla honom på mattan xD

 

Han lugnade sig dock efter ett par m in i skogen och skogspromenaden var lugn och fin som vanligt. Sen gick vi hem, stretchade och Dammis fick lite morötter och vatten sen gick han ut till polaren Billy igen. 


T var så snäll att han kom och skruvade upp min täckeshängare också så nu har jag den uppskruvad! 
Snacka om att jag har världens bästa pojkvän!!


 

Bra dag idag! Mina pojkar Detta var den enda bilden jag lyckades ta där bakifrån när han gick och den vart ju inte nå bra för här går han ju inte så snyggt för att jag håller tömmarna i ena handen och kameran i den andra. Det blir ju liksom skittungt med så man skakar som ett asplöv, haha. 


Yours sincerely 


MirakelBetty

Av Betty Bergström - 9 december 2012 13:30

Var som sagt hemma hos S igår och hade filmkväll. 

Tog då lite kort på Åkes bror Puck. Passande, han hade precis fått tag i en toarulle som var passande för dagen att slakta   



 


 



 

Lika som bär?? 

 

 

Släkt är de iallafall   

 

Yours sincerely 


MirakelBetty

Av Betty Bergström - 9 december 2012 13:04

Nattade över hos S igår till idag och det bästa som finns med att vakna på Kopparbergsvägen är detta: 


 

Tassimokaffe <3 


 

Tedrickande S, "social" som vanligt.. 

 

Då solen lös när jag kom hem fotade jag lite på åkern. Bättre resultat än igår, men inte helt nöjd. 


 



 


 


 


Blir svårt att få någon att fota idag, då syrran som skulle fotat ska jobba och likaså S och M är inte hemma tyvärr .. Får göra mitt bästa helt enkelt! 

Jag SKA hålla vad jag lovar hehe. Röra på honom ska jag göra idag iallafall. 


Yours sincerely 

MirakelBetty

Tidigare månad - Senare månad

MirakelBetty


Fullt ös, byxlös. Välkommen till min blogg!
Kontakt: MirakelBetty@hotmail.com

Van Dame "Dammis"

 

Min älskade häst. <3 

Plutten "Kirba"

 

Världens taxigaste tax! <3 

Omröstning

Vad vill du ha i julklapp i år?
 Mjuka paket! Kläder.
 Hårda paket! Saker till djur/min hobby osv.
 Upplevelser!
 Blandade julklappar!

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2012
>>>

Senaste inläggen

Sök i arkiv

Arkiv

Länkar

Guestbook. Skriv nå skojjigt!


Skapa flashcards