mirakelbetty

Direktlänk till inlägg 4 december 2012

Kom igen då allvetare! Om allmän hästhantering och mitt lilla problem.

Av Betty Bergström - 4 december 2012 17:49






 Snälla! Bli inte medryckt i det här underhållnings/djur-är-leksaker-andan! 


Djur bad inte om att få komma till oss, de blir bortförda från sin mor onaturligt tidigt, utan en enda trygghet i världen. De tänjer på sina fysiska och psykiska gränser, försöker behaga fast en del av dom skulle kunna krossa oss i ett enda andetag. Ett djur som hästen som väger mellan 4 och 8 hundra kilo lyder oss, springer fortare än oss, är starkare än oss och på många sätt överlägsna oss. Endå låter dessa djur oss bestämma över dem och går vart vi än säger. 
För vårt höga nöjes skull. 


Att vara en bra ledare är ett uttryck man ofta hört. Jag vet inte jag. För att vara en ledare som människa måste du umgås med hästen i princip 24 timmar om dygnet. Du har en ledarroll men hästens ledare blir du aldrig helt. 

En ledare är ett annat djur, inte en människa.


Men man behöver inte vara hästens ledare för att få en fin relation. Du ska vara den där typen som förser den med trygghet, mat, vatten och framför allt roliga stunder, ger den självförtroende och kärlek.
Ert band ska vara starkare än något annat på jorden.  


Såg flera exempel tex. nu på Globen och har även sett elitryttare rappa upp sina hästar för att de taxerat fel, stannat eller ryggat undan ett hinder. Det är inte okej. 
Enligt min mening förstör det mer än vad det rättar till för i slutet av dagen så är det förtroendet och tilliten mellan häst och ryttare som spelar roll och jag tror att behandlar du hästen rätt så kommer den tillslut att göra mer än vad den vågar för dig. 


Men ibland måste man säga ifrån. Det är inte okej för hästen att springa över dig, kanske vägra gå eller inte stå still när du ska sitta upp. Respekten måste finnas. 


Det är en hårfin balans, och det första man ska fråga sig är: varför? Har hästen ont? Upplever den obehag?

 

Det är här det påtala om det kommer in ett problem för mig. Van Dame har börjat gå runt och backa, gå åt sidan och vara allmänt ovillig till att jag ska sitta upp. Så fort jag ställer pallen bredvid honom börjar han gå runt. Han är inte stressad eller taggad.

Men efter ett tiotal försök ger han med sig. Han är sån här när man inte ridit på ett tag och inte rider så ofta.
Men det var först nu senast jag reagerade, han bet mig i benet när jag satte foten i stigbygeln, men stod still Har han ont eller är han otålig? Hm. Mycket tankar som snurrar. 

Jag ska ta ut en equiterapeft och låta henne känna igenom honom. Men för mig låter det extremt konstigt då veterinären gått igenom honom grundligt och hennes enda kommentar var "Det här är den fräschaste 16 åringen jag sett".

Kan hon ha missat något? 
Känns så konstigt att han ger upp helt plötsligt och är helt okej med det? Står med öronen framåt och huvudet sänkt och väntar tills jag satt i stigbygeln. 
Testar han? Vad tror ni? 
Jag höll på i 40 minuter i somras med att bara komma upp. Det här är inte kul. 


Man är bara människa. Även när man hanterar hästar. När jag inte orkar vara tålmodig och lugn brukar jag ta hästen och gå ett par varv. Räkna till tio. Klappa lite. När det känns bättre fortsätter vi. Hellre det än att tappa humöret. Oftast funkar det bättre då än innan. 


Hursom haver: Ibland måste man säga till. Blir det farligt så måste man alltid häva beteendet efter bästa förmåga, men en häst som får positiv respons när den gör rätt och tid på sig när den gör fel och inte bestraffning blir en mycket trevligare och mer välmående häst! 


 

Ta väl hand om din bästa vän! För den bär dig, den drar dig, den gör allt för dig. Det minsta den förtjänar är det bästa hanteringen, förståelsen och skötseln du kan ge den. 


Kom gärna med tips och tankar! 


Yours sincerely 


MirakelBetty

 
 
MandaS

MandaS

4 december 2012 21:30

Låter lite som det faktiskt kan sitta i ryggen, låter konstigt att han bet dig :S Efter vad du har berättat har han mest bara sprungit omkring! Det är inget med sadeln då?

http://www.mandasliv.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Betty Bergström - 18 december 2012 16:30


Nu är det dags. Att gå vidare. Tack till Er allihop som gillat och kommenterat på MirakelBetty.bloggplatsen.se!    Det är dags att avsluta kapitlet här, bloggen drar vidare mot större mål och nya planer.    Känns lite vemodigt att skriva mitt...

Av Betty Bergström - 17 december 2012 15:02


Nu har det vart dåligt med bloggning idag, men det är till förmån för något bättre som kommer uppdagas imorgon! Inget varar för evigt och det är dags att köra på nytt och utvecklas då jag känner att jag har potencialen för att gå längre. Detta bety...

Av Betty Bergström - 16 december 2012 21:20


Man faller ibland. Speciellt jag som arbetat upp ett duktigt sötsug senaste månaden.  Tog jul tidigt. Nu förstår jag varför hundar tex. äter allt de får tag i när de bli ensammna hemma. Ingen är ju där och stöttar en och världen arbetar emot en. I ...

Av Betty Bergström - 16 december 2012 20:25


  Jag kan inte sära på dem här två. Dem är kära. Fast Nova tror att hon är en hund och Plutten också .. Men dom är så fina ihop ..    Yours sincerely MirakelBetty ...

Av Betty Bergström - 16 december 2012 19:34

Då jag blev så jädra sen vart ju fotograferingen med M inställd idag igen X) Får ta det i veckan och verkligen göra det      Nu regn/snöade det lite så bilderna är tråkiga men men!  Bättre än inget!      u Syrran och Billy tränar Nh efte...

MirakelBetty


Fullt ös, byxlös. Välkommen till min blogg!
Kontakt: MirakelBetty@hotmail.com

Van Dame "Dammis"

 

Min älskade häst. <3 

Plutten "Kirba"

 

Världens taxigaste tax! <3 

Omröstning

Vad vill du ha i julklapp i år?
 Mjuka paket! Kläder.
 Hårda paket! Saker till djur/min hobby osv.
 Upplevelser!
 Blandade julklappar!

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2012
>>>

Senaste inläggen

Sök i arkiv

Arkiv

Länkar

Guestbook. Skriv nå skojjigt!


Ovido - Quiz & Flashcards