mirakelbetty

Alla inlägg den 4 december 2012

Av Betty Bergström - 4 december 2012 22:54

Tänkte skriva av mig lite nu om det är okej. Jag skiter faktiskt i vad ni har att säga om detta. I'm doi'n it anyway.

  


Att jag inte tänkt på det! Det var ju trots allt ett år sen jag provade ut min sadel. Måste vara manken som är problemet. Jag har tittat svettmärken regelbundet och det är en aning ibland som det är mindre slitet på en sida men knappt så det har märkts. 

Men nej. Nu tänker jag tänka om. Nu har jag fått nog av "duktiga sadelprovare" och sadeljävlar som förstör mitt liv.


Ska prova köpa en sån barbackagjord som finns på Hööks. 500 spänn som måste ut nu. 
Sen tänker jag bomlöst. Hoppar ju endå typ aldrig. 


FAN. Vad jobbigt det blev att smälta nu. Vill bara ha bort den där jävla sadeln som möjligtvis gör illa Dammis..
Tänker aldrig mer använda den. Kändes som att jag bara ville skjuta mig när jag insåg svart på vitt att det inte är strul med bakbenen, kyla på ryggen eller något annat utan SMÄRTA av sadeljäveln. 
Så måste det vara. Känns som det. 


Ibland undrar man varför man inte ser det som är uppenbart förrens någon säger det? 


Hästmänniskor är så jävla jobbiga också. Ska alltid veta bäst och alltid känns det som man är totalt dum i huvet. För alla är ju som uppslagsverk bara det att de flesta upprepar det andra sagt och tror blint på det. Endå blir det alltid fel när någon ska "hjälpa" en. Orkar inte!  Jag kände mig normalbegåvad fram tills nyss. Men nu vetifan vad jag är. 


   

Hej otäcka verklighet. Jag hatar att jag inte kan fatta rätt beslut åt de som är beroende av mig och som för mig betyder mer än min egen existens. 


 

Det här är mitt riktiga jag. Bara så att ni vet. Tänker hata mig själv en stund nu. Och ev. gråta en skvätt över att stackars Dammis fått lida i onödan. Ska prova rida barbacka så fort jag får en stund över och skritta lite och se om han står still .. Eller så har jag förstört honom för evigt. NEJ . Nu ska jag tänka positivt. 

JÄVELBERG så korkad jag känner mig! Och elak! 


Nu när vi väl tömmer. JAG ÄR INGEN JÄVLA BARBIEDOCKA. JAG ÄLSKAR ATT JAG KAN VARA FUL PÅ INTERNET OCH VÄGRA PASSA IN OCH VARA ERAT JÄVLA RUNKOBJEKT. Min blogg handlar inte om min egen skönhet. Det handlar om något större än så.  Så det så. VÅGA VARA FUL.  Bara för att du kan, för att du vågar vara dig själv och för att ingen har rätt att få dig att må dåligt ang. hur du ser ut. Du är finare när du är du. 


. Nu har jag tömt mig lite. JAG ÄR ODUGLIG OCH VÄRDELÖS GAAAAHHHH!

 

 
Stackars dig,älskling!! Jag älskar dig :'C Förhoppningsvis förstår jag dig nu. 

 

Yours sincerely 


MirakelBetty

Av Betty Bergström - 4 december 2012 19:32

Min internetuppkoppling är inte den bästa just för dagen men slänger upp lite filmer nu. Sen är jag officiellt KLAR med uppdatering om hästeriet i stockholm. 



Telde och Santanas avslutning! 


Och så två fina utlänningar: 


Finfuxen Le Bleu, två korta filmer där två misstag syns. Ser ni hur jävla ambitiös hästen är? 




Maffig musik och häftig häst!



Vad gillar ni med respektive häst? 


Yours sincerely 


MirakelBetty



Av Betty Bergström - 4 december 2012 17:49






 Snälla! Bli inte medryckt i det här underhållnings/djur-är-leksaker-andan! 


Djur bad inte om att få komma till oss, de blir bortförda från sin mor onaturligt tidigt, utan en enda trygghet i världen. De tänjer på sina fysiska och psykiska gränser, försöker behaga fast en del av dom skulle kunna krossa oss i ett enda andetag. Ett djur som hästen som väger mellan 4 och 8 hundra kilo lyder oss, springer fortare än oss, är starkare än oss och på många sätt överlägsna oss. Endå låter dessa djur oss bestämma över dem och går vart vi än säger. 
För vårt höga nöjes skull. 


Att vara en bra ledare är ett uttryck man ofta hört. Jag vet inte jag. För att vara en ledare som människa måste du umgås med hästen i princip 24 timmar om dygnet. Du har en ledarroll men hästens ledare blir du aldrig helt. 

En ledare är ett annat djur, inte en människa.


Men man behöver inte vara hästens ledare för att få en fin relation. Du ska vara den där typen som förser den med trygghet, mat, vatten och framför allt roliga stunder, ger den självförtroende och kärlek.
Ert band ska vara starkare än något annat på jorden.  


Såg flera exempel tex. nu på Globen och har även sett elitryttare rappa upp sina hästar för att de taxerat fel, stannat eller ryggat undan ett hinder. Det är inte okej. 
Enligt min mening förstör det mer än vad det rättar till för i slutet av dagen så är det förtroendet och tilliten mellan häst och ryttare som spelar roll och jag tror att behandlar du hästen rätt så kommer den tillslut att göra mer än vad den vågar för dig. 


Men ibland måste man säga ifrån. Det är inte okej för hästen att springa över dig, kanske vägra gå eller inte stå still när du ska sitta upp. Respekten måste finnas. 


Det är en hårfin balans, och det första man ska fråga sig är: varför? Har hästen ont? Upplever den obehag?

 

Det är här det påtala om det kommer in ett problem för mig. Van Dame har börjat gå runt och backa, gå åt sidan och vara allmänt ovillig till att jag ska sitta upp. Så fort jag ställer pallen bredvid honom börjar han gå runt. Han är inte stressad eller taggad.

Men efter ett tiotal försök ger han med sig. Han är sån här när man inte ridit på ett tag och inte rider så ofta.
Men det var först nu senast jag reagerade, han bet mig i benet när jag satte foten i stigbygeln, men stod still Har han ont eller är han otålig? Hm. Mycket tankar som snurrar. 

Jag ska ta ut en equiterapeft och låta henne känna igenom honom. Men för mig låter det extremt konstigt då veterinären gått igenom honom grundligt och hennes enda kommentar var "Det här är den fräschaste 16 åringen jag sett".

Kan hon ha missat något? 
Känns så konstigt att han ger upp helt plötsligt och är helt okej med det? Står med öronen framåt och huvudet sänkt och väntar tills jag satt i stigbygeln. 
Testar han? Vad tror ni? 
Jag höll på i 40 minuter i somras med att bara komma upp. Det här är inte kul. 


Man är bara människa. Även när man hanterar hästar. När jag inte orkar vara tålmodig och lugn brukar jag ta hästen och gå ett par varv. Räkna till tio. Klappa lite. När det känns bättre fortsätter vi. Hellre det än att tappa humöret. Oftast funkar det bättre då än innan. 


Hursom haver: Ibland måste man säga till. Blir det farligt så måste man alltid häva beteendet efter bästa förmåga, men en häst som får positiv respons när den gör rätt och tid på sig när den gör fel och inte bestraffning blir en mycket trevligare och mer välmående häst! 


 

Ta väl hand om din bästa vän! För den bär dig, den drar dig, den gör allt för dig. Det minsta den förtjänar är det bästa hanteringen, förståelsen och skötseln du kan ge den. 


Kom gärna med tips och tankar! 


Yours sincerely 


MirakelBetty

Av Betty Bergström - 4 december 2012 16:55

Lyckats klicka hem 4 julklappar idag, så nu har jag "bara" ett par stycken kvar! 
Sååå duktigt av mig! (y) Skönt när man har allt sånt gjort! 

Ni kan ju få titta på mina fynd som jag gjorde på mässan nu tänkte jag! 

Först. Jag visste att vi var gjorda för varann, vi tre när jag först såg dig. Du är precis som mig & DamDam, snygg med vackra kurvor, har jävligt mycket attityd och alldeles för dyr för de flesta! 


  Pratar naurligtvis om Glen Gordons Diabloträns!! Kärlek dä! <3 Det dyraste träns jag köpt i hela mitt liv, men den som sa att man inte kunde köpa lycka för pengar har inte tittat på riktigt snygga hästprylar! 


Det här tränset är så VI! 

 

En snygg, enkel aachennosgrimma med snokrem. Välarbetad och precis som jag vill ha den. Pullarnosgrimman är också fin, men DamDam och jag kör Old school dressage style vih! En enkel nosgrimma gör att man ser pannbandet mera! 

 

 

Rolig bild va? Det här är iallafall en tömkörningsgjord! Ser ni min hemnyckel? Länge leve Pokemon! 

 

 

Ny slit-och-släng grimma till Dammis  ed svart ludd i nacke och på näsan. 
Upptäckte Hagalunds och Charlie's på mässan, internetbutiker som kommer besökas ofta! 

 

 
Äntligen! Varde: ljus, varde: ridtur! 

 

 

Vad kan detta paket innehålla, Manda?   Lite naket, ska göra det fint med snören och grejjer men vi har ingen strimlare och då går min inspiration sönder så körde bara papper så länge tills mamma köpt en! 

 

Det var mina fynd, next stop är mellandagsrean och då ska man beta av ytterligare lite saker på önskelistan! 

 

Yours sincerely 

MirakelBetty




Av Betty Bergström - 4 december 2012 12:12

Jesus Christ vad ni bloggar ;O 
Börjar fundera på om det var en sån smart idé att gå med i bloglovi'n   


Tänkte att jag skulle lägga upp lite hoppbilder och visa ekipagen jag gillade i klasserna som var på Söndagen.

Tyvärr kan jag inte komma ihåg allas namn, hursom haver lägger jag en kommentar om det jag kommer ihåg från rundan. Jag är ju av den typen att ofta tittar jag mer på hästen och inte på ryttaren, vilket är synd. Det sabbar ju en hel del då det är hästen OCH ryttaren man ska se men. Detta är iallafall en sammanfattning av hoppningarna för stora hästar. 


 

John Whitaker med häst av den grövre modellen. Hoppade fint, och eftersom jag är ett självfallet fan av Jons ridning (OCH EGNA UTRUSTNINGSMÄRKE!) fick han bli med, med den här fina hästen! 


  7

Kapacitet var ordet. Fin häst, och med en positiv attityd. Kommer inte ihåg jättemycket från den här rundan, men hästen är väldigt fint byggd och har fin teknik. 

 

     

Den här hästen måste jag kalla .. Lite underlig. Exteriören. Smalt huvud, lång kropp och nästan pinniga ben. Såg väldigt underligt stundtals. Men hoppa kunde den, dock så sprängde den ett hinder så blidde inga resultat men man kommer ju ihåg den iallafall :) 

 

 

Otroligt fin häst, en sån där Betty-häst som är lite kraftigare men fortfarande rörlig och inget stort "Schabrak" som blir klumpig. 

 

 

Malin Baryard och HM Tornesch hade flyt. 

 

 
Supertid och nolla. Malin nöjd med rundan! Tornesch blev våldklappad påväg ut från arenan, haha. 

 

 

Och prestationen räckte till en seger, inkasserad: En flång ny Vw. 

 

Som om inte det var nog så briljerar Malin igen med en helt ny häst jag inte sett tidigare. Men jag blev verkligen positivt överaskad! Någon som vet namnet på den här spänstiga skönheten? 
Och ser ni något undebrart? Den går INTE emot bettet, som i princip alla hopphästar gör. Den är nöjd med aktiviteten i käften och det ser enkelt ut. Välkommen tillbaka till rideliten, Malin! 

 

 

 

Förvånande att se ett så enkelt träns. Hoppning är för mig ett enda virrvarr av remmar och bett med kedjor, stänger och ringar hit och dit. Skönt att se att någon förutom Rolf-Göran har förmågan att RIDA häst utan att behöva ta med en tredjedel av metallresurserna och läderförrådet ut på banan. Säger absolut inte att man inte SKA men kan man ska man ju försöka hålla det så enkelt som möjligt. Då är det bättre att träna mera om man inte riktigt kan hålla hästen tex. 

Ogillar dock det där greppet i munnen, men det var ganska befogat då hästen var taggad som satan. 

 

 

 

Otroligt fin fux som hoppade bra! Nåt som säger mig att man satsar på sundare hästar även inom hoppningen? Tack! Enkel utrustning här med :) 

 

 

Fin skimmel och ryttare i rosa Kingsland kavajen. Passade på henne! 
Gjorde en fin runda men blev något nedslag och därför inga högre placeringar. Här är det fullt ös, medvetslös på omhoppningen. 

 

 

Peder och HM Cash in hoppade fint! 

 

 

Robert Whitaker med en riktigt stilig individ. Såg dock lite övertänd ut så ser lite ihopdraget och spänt ut just på den här bilden. 

 

Nu har ni fått se några hopphästar också, tog en jäkla tid så nu ska jag börja ladda upp dressyrfilmerna! 

 

Yours sincerely 

MirakelBetty

 

Av Betty Bergström - 4 december 2012 09:08

Verkligen det bästa fotovädret man kan önska sig idag! 
Håller på att tömma kameran på Glóbenbilder och lägga in dom i datorn just för tillfället. 
Tittar igenom allt. Och dressyren är helt klart bäst! 

Slänger upp lite bilder på de ekipage jag tyckte var bra från Küren! 

 

Fantastiska Scandic! Hästen som GOT it ALL! 

 

 

Jeanettes och min ena "favorithäst", Le Bleu. SÅ vacker, och så otroligt lyhörd, ambitiös och Vilken GÅNG sen! Den här hästen är helt UNDERBAR och kommer bara att bli bättre. Tyvärr kostade tre små missförstånd (vilket hästen själv rättade till <3) mycket på procenten. Men JAG ÄLSKAR DEN HÄR HÄSTENS ATTITYD <3 

 

 

Charming Boy, byggd på det gamla viset, mycket fin häst! Vi gillar! <3 

 

 

Minna & Santana, nya benknäckarekipaget i Svensk dressyr! Häng i steget kan man säga att den här hästen har! Helt fantastiskt program, njöööt hela tiden! Hann tyvärr inte fota så mycket, men kommer en kort film som visar traven senare! 

 

 

Varde MUSKELKNUTTE. Tinne Wilhelmsson-Silfven, som slog rekord i procent på Globen i helgen! En så jävla vacker häst! 

 

Avslutar med min absoluta favorit! Och nej det är inte Biggles   

 

Svävningsmoment i galopp-piruett. Titta öronen, vänta på signal, balans, centrerad på bakbenen. Det här är för mig Ett släkte av PERFEKTION. Jag är mer såld än en nedsatt Billy bokhylla i fyndhörnan! Herrejesus vilken varelse!!   Hade gåshud när han dansade runt i manegen. En RIKTIG häst! 

 

 

Ökad trav. Behöver jag säga mer än PERFEKTION. Power bak, rörlighet och spänst i fram OCH bak, lite "kött" fram OCH bak, alltså en harmonerande exteriör, ett underbart, uttrycksfullt huvud och sen den där attityden. Lite stolt och arbetar TILLSAMMANS med sin ryttare. 

Det var alltså hingsten De Niro jag syftade på igår. Fantastiska hästar! Både denna och De Noir som finns i hingstkatalogen på Flyinges hemsida. De Niro är alltså far till hästen ovanför och "min" hingst jag vill ha föl efter, De Noir. Men nu har jag ju tre hingstar att välja mellan    

 

 

De Niro skälv! Medärvningsegenskaper, den högst bedömda gångartshästen på Strömsholm, SVART med vita strumpor. Är du inte såld än rekomenderar jag dig att köpa en Cross istället! 

 

 

Klipper ihop en film med de ekipage jag filmade tills ikväll! 

 

Yours sincerely 

MirakelBetty

Tidigare månad - Senare månad

MirakelBetty


Fullt ös, byxlös. Välkommen till min blogg!
Kontakt: MirakelBetty@hotmail.com

Van Dame "Dammis"

 

Min älskade häst. <3 

Plutten "Kirba"

 

Världens taxigaste tax! <3 

Omröstning

Vad vill du ha i julklapp i år?
 Mjuka paket! Kläder.
 Hårda paket! Saker till djur/min hobby osv.
 Upplevelser!
 Blandade julklappar!

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2012
>>>

Senaste inläggen

Sök i arkiv

Arkiv

Länkar

Guestbook. Skriv nå skojjigt!


Skapa flashcards